OM: Sectangelus

”Explosionen får marken under mina fötter att darra och ett fönster att splittras när jag springer förbi det. Glaset regnar ner över oss som snö. Korridoren gör en tvär sväng åt höger och vi sladdar runt hörnet, kasar över linoleumet. Fortsätter.

Vi springer genom en övergiven sjukhuskorridor, och runt oss tar världen slut. Mina sneakers gnisslar i protest när vi tar oss runt ännu ett hörn, och medan jag springer för mitt liv – för allas liv – kan jag inte låta bli att någonstans, under den paniken som trummar ända ut i fingerspetsarna, stillsamt förundras över hur ingenting av detta skulle hänt, hur sjukhuset inte skulle existera, om jag inte råkat träffa pojken som målade.”


Det här är första raderna i Sectangelus, uppföljaren till min första roman Dimidium.

Nästan tjugo år efter Dimidiums slut, handlar Sectangelus om sjuttonåriga Adrienne Taylor. Hon bor i en takvåning på Fifth Avenue och har växt upp i New Yorks övre skikt. Alla hon känner är kända och talangfulla, och även om hennes liv ser helt problemlöst ut utifrån är det något helt annat inuti. Hennes begåvade omgivning har gett henne ett närapå medfött mindervärdeskomplex, hon är olyckligt förälskad i sin bästa och enda vän som faller för alla utom henne, och alla som kommer i hennes närhet vill bara ta sig nära hennes föräldrar.

I brist på förebilder hon kan relatera till, har hon hittat egna på annat håll. Vanliga människor, som aldrig blev rika eller berömda utan bara var genuint bra på att vara vanliga. Delilah Ek är en sådan människa. Känd först långt efter sin död, verkar Delilah vara allt Adrienne önskar att hon kunde vara. Omtyckt, egen, god. Vanlig.

Men det finns något underligt i Delilahs kopplingar till Adriennes liv. Något konstigt i hur hon hittar undangömda foton av henne i sina föräldrars garderob, i hur hon möts av stel tystnad och snabba ämnesbyten så fort hon nämner Delilahs namn.

När hon av en händelse träffar en pojke kallad Målaren som påstår sig vara en ängel på jakt efter Delilah blir detta starten på en märklig och otrolig väg till sanningen om Adriennes familj, Delilahs öde och livet efter detta.


När jag skrev klart Dimidium - den första boken i den här duon - hade jag alla intentioner att lämna den ifred som ett självstående verk. Karaktärerna hade andra idéer, dock. Mytologin från Dimidium hade fortfarande fler aspekter att utforska, och händelserna i Dimidium hade djupare rötter än jag trott. Istället för att vara självstående blev Dimidium nästan en prolog och en förklaring till Sectangelus - ett äventyr på en mycket större och avgörande skala än Dimidium om Adrienne och Målarens jakt efter Delilah och sanningen, som passerar genom både himlen, helvetet och New Yorks mörkaste gränder. Jag började skriva det första utkastet i maj 2013, men ploten var fortfarande för komplicerad och dåligt utvecklad, och jag la den på is och skrev tre andra manus däremellan innan jag till sist var redo att sätta igång med den igen, i början av 2015. Nu kan jag omöjligt släppa den igen innan den är färdig.

Mina manus, Sectangelus | |
Upp